Skrivebord

Jeg har arbejdet med visuel kommunikation i efterhånden mange år – og jeg får som regel godkendt mine designs i første hug. Med små tilrettelser, nuvel, men når jeg arbejder ud fra den model som jeg vil vise dig her, så når jeg oftest i mål med mit design og en tilfreds kunde.

Modellen passer både til små og store opgaver – de fire trin bliver jo så skaleret op eller ned alt efter opgavetypen.

De fire trin er:

  1. Inspiration
  2. Idéudvikling
  3. Konceptudvikling
  4. Design

4_steps

Du arbejder højst sandsynligt allerede delvist efter den model, men når du er den bevidst, så er du sikker på at du ikke glemmer noget undervejs. Og du har kunden med hele vejen i mål.

Trin 1: Inspiration

Inspiration starter ikke på Pinterest eller med Googlesøgninger. Inspiration starter med, at du stiller spørgsmål. MANGE spørgsmål til kunden. Du skal nemlig finde ind til kernen hos kunden. Ind til, hvorfor de gør som de gør. Ikke hvordan de gør det – men hvorfor.

Lad os tage et eksempel:

Du skal lave en visuel identitet for en upcoming virksomhed, der importerer kaffe fra en økologisk bonde i Brasilien. Ejeren har et tæt samarbejde med kaffebonden, og har været i Brasilien flere gange. Allerede her ligger der en god historie – kaffebondens historie. Men hvorfor gøre ejeren som han gør? Hvad motiverer ham? Hvorfor vil han sælge brasiliansk øko-kaffe til danskerne?

Er det råvarerne? Smagen? Hvilke følelser vækker det hos ham, når han drikker kaffen? Få din kunde til at fortælle – og lyt opmærksomt på, hvad han siger.

Hold altid det første møde hos kunden, hvis det er muligt. På den måde får du en fornemmelse af, hvad det er for en kultur din kunde repræsenterer. Er der nogle specialister ansat i virksomheden (Måske er det ejeren selv) der virkelig er nørdet omkring produktet, så prøv at tale med vedkommende så du får alle finesserne med omkring produktionen.

Det er også i inspirationsfasen, du skal have defineret målgruppen. Og “Alle der drikker kaffe” er ikke en målgruppe.

Når du er kommet helt ind under huden på kunden og ved, hvem din målgruppe er – så kan du begynde at kigge efter inspiration. Find ud af hvor målgruppen er henne. Hvilke andre produkter kan målgruppen lide. Undersøg hvordan de andre brands målgruppen sværger til ser ud, gå i deres fodspor online på Instagram og Pinterest. Besøg de steder, hvor målgruppen kommer. Og hav alle sanser åbne.

Trin 2: Idéudvikling

Når du har ladet dig inspirere, så kan du begynde at idéudvikle. Du har en hel masse inspiration, og meget af det stikker sikkert i forskellige retninger. Men bliv ved med at fylde på – idéudviklingen handler om, at du er åben og nysgerrig. Du skal ikke stille dig kritisk overfor idéerne, og har kunden sagt “Vi har et begrænset budget, så vi har ikke råd til dyre emballageløsninger”, så glemmer du det i idéfasen. Der er ingen grænser. Måske kommer du til kun at være digital i denne fase – men prøv at printe billeder ud, klip og riv i diverse magasiner og gå i supermarkedet og find emballager du synes er coole. Personligt kan jeg i hvert fald godt glemme nogle af mine idéer, hvis ikke de ligger på bordet foran mig.

Trin 3: Konceptudviklingen

Når du har været længe nok idéfasen, og du føler der begynder at tegne sig et billede, så kommer konceptudviklingen. Konceptudvikling handler om, at du stiller dig kritisk overfor dine idéer. Sortér dine idéer, så du finder frem til dem, der passer bedst til målgruppen og understøtter din kundens værdier. Et rigtig godt værktøj her er moodboards. Skriv din kundens værdier ned på et stykke papir (Eller i et InDesign dokument) og sæt 2-3 billeder til hver værdi. Billeder, som du har fundet i idéfasen. Du kan også lave et moodboard, hvor du skriver de designelementer ned, som du skal lave. Skal du for eksempel lave en emballageserie til øko-brasilianer-kaffen, så skal du lave et design der indeholder: Font, logo (Måske er det givet på forhånd – så sætter du det ind på moodboardet), farver, grafik/billeder og materiale. Find billeder der viser den stil du vil lave, skitser en smule hvis nødvendigt. Men inden du laver noget reelt design, så hold et møde med kunden – eventuelt et onlinemøde, så tiden ikke skrider – og vis dine moodboards. På den måde tjekker du ind hos kunden, han ser hvilken vej du vil gå og du opdager her, hvis der er nogle punkter, hvor I har fortalt forbi hinanden. Måske er der noget med farverne, måske havde han forestillet sig nogle andre billeder osv.

Når I er blevet enige om stil og retning for opgaven – SÅ kan du begynde på sidste step:

Trin 4: Designfasen

Udfra dine moodboards laver du det endelige design. Når du ender i en blindgyde, og er i tvivl om du er på rette vej – så kig på din målgruppe: Passer designet til målgruppen? Det er meget sjældent jeg laver mere end ét løsningsforslag på designet, for det jeg præsenterer er det jeg vil anbefale. Og viser jeg mange løsningsforslag udviser jeg usikkerhed – og kunden bliver usikker. På præsentationsmødet argumenterer jeg for mine valg, så kunden forstår mine valg og dermed også føler sig tryg – og godkender. Det er så vigtigt at underbygge dine designvalg med argumenter, så det ikke bliver et valg imellem smag og behag. For så er det kunden bliver usikker. Og vælger fra. Eller begynder at komme med forslag som; kan du ikke lige prøve at ændre i farverne, og nogle andre skrifttyper, og, og, og…

I min e-bog “Sådan får du tid til at finde inspiration – og dine kunder til at betale for det”, hjælper jeg dig med at finde argumenterne for dine designvalg. Du får e-bogen helt gratis, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev.

Kærlige hilsner

Bettina

E_bog_teaser_2

Vil du vide meget mere om de 4 trin – og hvordan du arbejder med dem?

Så tilmeld dig mit nyhedsbrev og få e-bogen “Sådan får du tid til at finde inspirationog dine kunder til at betale for det”