Design der ikke kan kopieres

originalt_design_facebook

originalt_design_pinterestOverskriften provokerer måske en smule. For hvordan laver man design, som ikke kan kopieres?

Hvordan laver man design, som ikke om to uger står nede på hylderne i supermarkedet – blot lidt større eller en lille smule anderledes?

Hvordan skaber man sig en identitet som designer i er verden, hvor store giganter har et lynhurtigt produktionsapparat, som fungerer så hurtigt, at før du har nået at finde inspiration, udvikle nyt design, lave prototyper og sætte gang i produktion – for ikke at snakke om markedsføring og salg – så står det allerede på hylderne nede i supermarkedet?

Du kender sikkert til Anne Black, som opdagede at designs, der var lig hendes blev solgt i Netto. Og lige nu er det By Lassen, der må se produkter, der ligner deres design på Coops hylder.

Jeg vil ikke gøre mig til dommer i de to sager. Blot konstatere, at det er et vilkår for mange, at designs der ligner deres ofte bliver lavet af andre også. Og det sker lynhurtigt.

En ting er direkte kopi. Det er ikke i orden.

Noget andet er inspiration. For hvor finder du inspiration? På Pinterest? Googler du “Trends AW 2017”, når du skal igang med næste års kollektion? For det gør de andre designere jo også – og det er de samme resultater der kommer op. Selvfølgelig er der også inspirationsrejser, ture på loppemarkedet og andet inspiration. Men når vi taler om trends – er det så ikke de samme steder vi finder inspiration?

Det er derfor nødvendigt også at kigge på andet, end trend & tendenser, når vi udvikler nyt.

Vi skal også kigge indad. Er du en lille enkeltmandsvirksomhed, så er det dine egne værdier du skal arbejde med. Hvad betyder noget for dig? Hvorfor gør du, som du gør? Hvad er unik lige præcis ved dig? (Et hint: DU er unik. Din stil. Din personlighed. Det DU kan).

Er du designer for en større virksomhed, så er det virksomhedens hvorfor vi er på jagt efter. Hvilke værdier står virksomheden for? Hvad er virksomhedens kerne – virksomhedends formål eller vision? Eller dna, om du vil. Og hvordan får du den bedst frem i designet?

Og sidst, men ikke mindst, handler det selvfølgelig om, at det er den samme stil der går igen fra kollektion til kollektion. Hvilket særpræg har du/I i dit/jeres design? Vær tro mod det. Selvfølgelig handler det også om at forny sig og udvikle nyt. Men du er sikkert ikke i tvivl om, hvilken stil HAY har, eller by Lassen.

Du skal altså have tre ting for øje, når du udvikler nyt design:

  • Trends & tendenser
  • Formål/Hvorfor
  • Designskills / stilretning

Skal du lave et all over blomsterprint, så skal du naturligvis kigge på hvilke blomster, former og farver der i følge trenden kommer til at boome når din kollektion skal udkomme. Du kan også med fordel skæve til, hvilke tendenser, der ellers rør sig uden for designverdenen.

Og hvordan får du det til at passe ind i dit/jeres hvorfor? Er én af jeres værdier “Farverig glæde”, så ved du nok hvilken farveskala du skal kigge på.

Og så skal du naturligvis have det passet ind, så næste kollektion ligger i forlængelse af den forrige. Gå efter nogle bestemte metoder, farveskaler (Bruger I dusede farver, naturfarver, klare farver etc.) og materialer. Vær tro mod jer selv. Det kan godt være I er ved at være trætte af den pinke signaturknap – men i stedet for at skifte den ud, kan I så ændre den, så den stadig går hånd i hånd med sidste kollektion? Jeres kunder skifter ikke hele deres interiør eller garderobe ud, blot fordi I kommer med en ny kollektion. Men de køber (nok) heller ikke samme variant bare i en anden farve, hvis de kun har brug for en. Det handler om at udvikle sig og genopfinde sig selv. Ikke om at vende på en tallerken. Forbrugerne skal kunne være med i historien. Forstå den.

Vil du blive klogere på de tre områder

  • Trends & tendenser
  • Formål/Hvorfor
  • Designskills / stilretning

Og hvordan du kombinerer dem i et unikt brand? Så tilmeld dig mit nyhedsbrev. Du vil modtage inspiration og værktøjer, som du kan putte ind i dit designer hjerte og udvikle designs, der ikke kan kopieres.

Kærlige hilsner

Bettina

 

Bettina Skindstad

Der er noget inde i mig, som brænder for at komme ud. Komme til udtryk. Det er vildt, når jeg kan mærke den – kreativiteten. Så kan jeg alt. Visualisere og skabe. Sætte i gang. Inspirere. Og så, når den ikke er der. Så gør det ondt. Fandens ondt. Alt det, og det midt imellem, forsøger jeg at formidle så åbent som muligt her på bloggen. I håbet om, at du – og jeg – kommer mere i kontakt med skabertrangen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *