Kender du typen?

screen-shot-2016-09-12-at-22-55-58

Jeg er et af de der mennesker, der ikke kan holde ud at blive puttet i en kasse. Jeg er vild med tanken om, at jeg er unik. Nytænkende. Uforudsigelig.

Alle er sin egen.

Alligevel vil jeg skrive et blogindlæg der handler om, at der 4 personlighedstyper…

For hvad gør man så, når man skal kommunikere – du kan jo ikke tale alles sprog og ramme alle følelser på én gang. For sikke en mudret omgang, og du vil ende ud med at ingen overhovedet vil forstå budskabet.

Lige om lidt vil jeg præsentere dig for fire personlighedstyper. Alle har alle fire personligheder i sig. Nogen er så mere udtalt end andre. Men når du definerer en målgruppe, så er det en god ide at tænke på én ærketype. Så bliver din kommunikation meget skarpere, og forståelig for modtageren.

Omvendt, hvis du har et budskab som vitterligt skal ud til alle – så tænk over at få kommunikeret så alle fire personligheder forstår det. På forskellige kanaler, for du kan altså ikke ramme alle på én gang (Heller ikke selvom dine kunder tror det).

Og her kommer de fire personligheder. Nogen kalder dem DISC-profiler.

Jeg kalder dem “Olsenbanden-typerne”.

Det er nemmere at huske. Og det er nemmere at huske hvordan personlighederne er. Og du kan sige til dig selv, når du har lavet noget: “Vil Egon kunne lide det her?”, hvis hans type er din målgruppe.

 

screen-shot-2016-09-12-at-22-55-33

Jeg har beskrevet de fire personlighedstyper med udgangspunkt i Olsenbanden – men opdateret til nutiden og lavet en sammenligning med, hvordan personer kunne ser ud i den virkelige, nutidige verden. De fleste mennesker indeholder noget fra alle fire personlighedstyper. For eksempel er jeg mest Benny, men indeholder også en del Yvonne. Mine Egon og Keld-sider er mindre udviklede.

Vi starter med Yvonne

“Der kommer et tidspunkt I en hver kvindes liv, hvor hun må blomstre og folde sig ud!”

Yvonne er fremme i skoene. Hun ved, hvad der rør sig – hvem af de kendte der har hvad og hvilke materielle goder man skal have for at vise omverdenen hun er en succes. Hun siger sin mening, er udadvendt og højttalende. Hun har selvtillid og går ikke synderligt op i detaljerne omkring hvordan tingene sker – bare de sker!

Hvis Yvonne gjorde karriere i dag, ville hun sikkert have en lederstilling, hvor det var vigtigt hun var up-to-date med trends og tendenser, uden hun nødvendigvis selv er den kreativ udøvende. Hun er god til at sætte mål og gå efter dem, men lægger måske ikke altid mærke til dem, der ikke spæner i samme høje tempo som hende selv. Hun ville gå op i selvudvikling, fordi hun finder det vigtigt at hun lever det her liv fuldt ud. Hun er passioneret omkring sit arbejde, og kaster sig med stor energi ud i nye projekter. Hun kunne også sagtens være selvstændig, hvor hun i høj grad kan udleve din drøm om at “Blive til noget” og selv bestemme turen derhen. I et samarbejde kan hun virke dominerende, og hun bliver træt hvis man giver hende for mange detaljer.
Hun kommer i sidste øjeblik til møderne, og selv om hun ikke nødvendigvis er godt forberedt er hun skarp og aldrig bleg for en hurtig beslutning så hun kan komme videre.

Yvonne vil gerne skille sig ud ved at hun er først på de områder hun interesserer dig for – først med nye modetendenser, nye samfundsstrøminger og nye idéer. Hun er rap i replikken og kan lide når andre også er det. Hun kan sagtens forholde sig til fakta men tager beslutninger udfra hvad der føles godt og rigtigt for hende.

Når du skal kommunikere til Yvonne, så skal der være med friske farver, coole livstilsbilleder eller abstrakte billeder, som giver følelsen af at være visionær. Du må gerne gå “lige til grænsen”, så hun bliver overrasket og dermed inspireret. Ikke for meget udenomssnak, men direkte til sagen – hun har ikke tid til at vente på, at du får dig snakket varm. Og nogle gange… Så skal hun bare have at vide hun skal holde sin kæft og høre efter (Hun har trods alt giftet sig med Keld…).

 

screen-shot-2016-09-12-at-22-57-30

Benny er flyvsk, rosende og fuld af gode idéer – men han er måske ikke altid lige god til at komme igennem med sine idéer, hvis ikke Yvonne- og Egontyperne giver ham lidt plads.

“Skiiiiide godt Egon”

Benny er også rosende, og meget opmærksom på, hvordan andre har det. Når der er optræk til konflikter glatter han ud imellem parterne, og glemmer ofte at lytte efter hvad han selv gerne vil. Hellere at alle er glade end at han får sine behov opfyldt – han vil meget nødig blive upopulær. Samtidig er han et meget empatisk menneske, der bare gerne vil alle det godt.

Benny har mange ideer, og havde han droppet det kriminelle løbebane, så havde der været en god chance for at han ville leve af sin kreativitet. Som musiker, grafiker, fotograf eller lignende. Han er et socialt væsen, der ønsker det bedste for alle og elsker at hygge sig sammen med sine venner. Men Benny er også følsom, og selvom han kan virke som en fjollegøj, med mange gode ideer og altid godt humør – så tager han tingene ind, og det gør ondt, når andre overtræder hans grænser. Men han er desværre ikke altid tydelig nok, hverken overfor sig selv eller sine omgivelser, hvor de der grænser går.

Benny kan lide at have det sjovt, og han kan både lide at underholde og blive underholdt. Han kommer nogle gange til at skifte mening alt efter hvem han taler med. Ikke fordi han er falsk, men fordi han kan se sagen fra flere vinkler. Han bliver nemt distraheret, så han glemmer nogle (vigtige) detaljer, hvilket irriterer Egon- og Kjeldtyperne grænseløst.

Havde Benny børn ville han bekymre sig om, om de nu fik kærlighed og omsorg nok. Han ville overøse dem med kærlighed, men nogle gange komme til at glemme at melde dem til fodbold. Til gengæld vil han være den, der kom med flag og kager til afslutningen – i hvert fald hvis han husker den rigtige dato.

Når du skal kommunikere til Benny-typen, så er det med en masse feel-good ord og billeder. Han kan godt lide de skæve eksistenser og tager beslutninger med hjertet frem for hjernen. Han siger aldrig nej tak til en pilsner og en hyggesnak, og kommer altid lige lidt for sent til aftalerne. Men man bliver aldrig rigtig irriteret på ham, fordi han undskylder og spiller en sang for dig på sin guitar imens han smiler og alle bliver glade igen.

 

screen-shot-2016-09-12-at-22-56-44

Egon er ham, der nøgternt kigger på fakta.

“Jeg har en plan!”

Han har et meget klart syn på hvad der er rigtigt og forkert – og han har, naturligvis, altid ret! Han er ikke meget for føle-argumenter og tager sin beslutninger baseret på fakta, eller på, hvad der kan få ham til at fremstå som succesfuld og score kassen. Egon er typen, der ved hvad målet er, og han skal nok finde ud af, hvordan han kommer derhen!. Han glemmer desværre bare nogle gange, at ikke alle er som ham og hvis bare han lyttede lidt mere til Benny og Keld, så kunne det være de kunne have scoret millionen uden at ende i fængsel… Går tingene galt kommer han nemt til at bebrejde alle andre end ham selv – og han mener vitterligt ikke det kan være hans skyld, for han havde jo lagt en plan!

Var Egon en moderne type og havde fravalgt at blive rig på kriminalitet, så ville han være en dygtig iværksætter eller direktør. Han kan se, hvad der skal gøres og han er god til at uddelegere opgaverne. Han fremstår skarp og professionel, og bliver ikke hylet ud af den, hvis nogen angriber ham personligt. Han er detaljeorienteret og har ingen problemer med at holde styr på mange ting ad gangen – gerne med de nyeste systemer for planlægning og logning. Han er vild med gadgets, både fordi de kan hjælpe ham med at komme i mål, men også fordi det viser omverdenen at han har råd til dem.

Havde Egon kone og familie, så var det konen der primært sørgede for børnene og hjemmet imens han spillede golf eller var på skitur med gutterne. Til gengæld skulle han nok invitere hende på nogle overdådige middage, som naturligvis bliver dokumenteret på de sociale medier, så alle kan se hvor god og succesfuld en mand han er. Og hvor smuk en kone han har.

Når du skal kommunikere til Egon-typen, så skal han få følelsen af succes og præcision. Og du skal sørge for, at alle fakta er korrekte, ellers begynder han at diskutere dem – og så har du tabt på forhånd. Han er ikke abstrakt tænkende, så billeder og visuel kommunikation skal være klart og tydelig. Du skal ikke pakke tingene ind, men komme direkte til sagen. Han siger selv tingene uden omsvøb, og forventer det samme af sine omgivelser. Han forstår ikke det, der bliver sagt imellem linierne.

 

Keld kan lide tingene fuldstændig som de er, og har ingen trang til at kaste sig ud i nye eventyr

“Nu er det vel ikke farligt?”

Han har styr på detaljerne og forberedt sig godt hjemmefra. Og bliver usikker, hvis planen pludselig bliver lavet om. Han er ikke så god til at komme på banen med, hvad han mener og undertrykker sine egne meninger. Lige indtil det bliver for meget og han sætter foden ned. Det tager hårdt på ham, og han har brug for ro og omsorg, når bølgerne har gået for højt.

Keld kan lide at leve et stille liv, og dagen i dag må meget gerne ligne dagen i går. Og selvom han måske brokker sig over chefen eller kaffen, så søger han ikke nyt job og han prøver ikke andre kaffemærker. Han ved hvad han har, ikke hvad han får.

En moderne Keld ville have et arbejde, hvor han havde faste opgaver der skulle løses. Gerne noget, han uforstyrret kunne sidde og nørkle med. Eller nørde med. Han går op i, at hans arbejde er korrekt og har lange lister han går efter. Keld tager opgaverne i den rækkefølge de står på listen, og han afslutter én opgave før han begynder på en ny.

Keld kan godt være lidt svær at komme ind på livet af. Han blotter ikke sine følelser eller tanker, selvom han har et rigt indre liv med mange bekymringer og overvejelser. Var Keld på Facebook, ville han sikkert like alle sine opslag, men kan ville kun meget sjældent skrive noget selv. Han elsker traditioner, og familien betyder uendelig meget for ham.

Når du skal kommunikere til Keld, så skal du ikke være smart-i-en-fart men nede på jorden og bruge sproget korrekt. Du skal vise ham billeder og grafik som kommunikerer uden dikkedarer men samtidig forsikrer ham om, at alt er godt – fordi det er som det plejer.

 

Jeg håber du kan bruge denne måde at tænker personlighedstyper på, når du skal definere målgrupper. Det er i hvert fald en god idé, at definere målgrupper udfra personlighed og værdisæt frem for demografi – alder og bopæl er ydre ting, og to personer der bor i samme kvarter og har samme alder kan sagtens have vidt forskellige værdier og forbrugsmønstre.

Mange hilsner

Bettina

Gratis e-bog til dig, der arbejder med Visuel Kommunikation.
Sådan får du tid til at finde inspirationog dine kunder til at betale for det”
E_bog_teaser_2

 

 

 

 

Bettina Skindstad

Der er noget inde i mig, som brænder for at komme ud. Komme til udtryk. Det er vildt, når jeg kan mærke den – kreativiteten. Så kan jeg alt. Visualisere og skabe. Sætte i gang. Inspirere. Og så, når den ikke er der. Så gør det ondt. Fandens ondt. Alt det, og det midt imellem, forsøger jeg at formidle så åbent som muligt her på bloggen. I håbet om, at du – og jeg – kommer mere i kontakt med skabertrangen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *