Tendens: Tech & Touch

Smilla_iPad_featured

Jeg fødte mit første barn i 2011 – Smilla. Samme dag hun blev født, fik hun en iPad.

Hun kunne slide-to-unlock på min iPhone før hun kunne kravle, og i dag bruger hun youtube mere end jeg. Hun fanger Pokemons, streamer nøje udvalgte programmer fra DR og Netflix og har aldrig ejet en CD. Smilla er en del af “Generation Alpha” og er betegnelsen for de børn der kommer til verden i perioden 2010-2025.

Smilla kan, ligesom de fleste andre børn, også godt lide at fange frøer, plaske i vand og klæde sig ud.

Jeg, hendes mor, går op i kvalitetstid, øko-mad og opdragelse uden skældud. Jeg kan huske, da min far købte vores første PC i 1997. Den kostede 17.500 kr., startede op i DOS og skærmen fyldte mere bagud end i bredden. Jeg brugte den til at spille 7-kabale på, skrive danske stile og de 10 minutter jeg måtte bruge online om dagen, brugte jeg på at læse horoskoper på Yahoo. I dag bruger europæerne i gennemsnit cirka en time online hver dag og 75% har internetadgang. (Kilde: Google)

Jeg fik en Facebookprofil i 2008, da jeg var 26 år gammel. Smillas fødsel blev annonceret på Facebook og det første billede af hende blev lagt op inden hun havde været i denne verden i 26 timer.

Jeg skulle være stille, når min far hver aften skulle se først nyhedsudsendelsen på DR og derefter på TV2. Her i husstanden har vi ikke broadcastet TV, men læser alle nyheder online.

Jeg er født før digitaliseringen. Min datter kommer ikke til at kende en verden uden.

Samtidig med at den digitale udvikling stormer hurtigere frem end ret mange af os kan følge med, oplever jeg også en anden udvikling i samfundet. Vi leder efter mere mening. Mening med livet.

Coaches, terapeuter, mindfullnestrænerer og alternative behandlere popper op alle vegne – vi har brug for at blive guidet ind i vores inderste for at finde rundt i den her verden. Spiritualitet er en tendens, der bliver mere og mere udtalt. Flere og flere kendte mennesker med succes – for eksempel Christian Stadil – taler åbent om karma og om, hvordan han arbejder med selvudvikling for at finde frem til sit fulde potentiale.

“Tech & Touch” er en tendens, der lever side om side lige nu og i de næste år frem. Jo mere digitaliserede vi bliver, jo mere adgang vi får til viden og fakta, jo mere ser det ud til, at vi køber med vores følelser. Vi kigger på, hvilke værdier et brand repræsenterer når vi køber deres produkter. Hvilken følelse det giver os, når vi køber produktet. Vi køber ind på brands, som vi stoler på og som giver os en bedre selvfølelse.

Jo jo, tænker du måske – men prisen er den afgørende!

Problemet er bare, at hvis det kommer til at handle om pris alene, så bliver det op ad bakke. Der er altid en der kan gøre det billigere. Der er altid nogen der kan lave et lignende produkt til billigere penge. Og så er det lige meget om vi taler om den lokale coach eller vores nye spisebord.

Hvis man vil profilere sig i et moderne marked, så er man nødt til at gøre sin profil unik. Og det gælder både for små enmandsvirksomheder og for store koncerner. Hvis vi vil have tilbagevendende kunder, der ikke købte produktet på grund af pris, så skal vi vise menneskene bag, så vi skaber en forbindelse imellem brandet og kunden. Og gode, lange forhold de bygger altså på ærlighed og på, at vi kan mærke hinanden.

Mange hilsner

Bettina

Gratis e-bog til dig, der arbejder med Visuel Kommunikation.
Sådan får du tid til at fine inspirationog dine kunder til at betale for det”
E_bog_teaser_2

 

Bettina Skindstad

Der er noget inde i mig, som brænder for at komme ud. Komme til udtryk. Det er vildt, når jeg kan mærke den – kreativiteten. Så kan jeg alt. Visualisere og skabe. Sætte i gang. Inspirere. Og så, når den ikke er der. Så gør det ondt. Fandens ondt. Alt det, og det midt imellem, forsøger jeg at formidle så åbent som muligt her på bloggen. I håbet om, at du – og jeg – kommer mere i kontakt med skabertrangen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *