For cirka 7 år siden startede det, som de fleste af os kalder for Finanskrisen. Du ved, der hvor alle virksomhederne tog sparekniven frem og markedsføringskronerne indskrænkede sig til et minimum.

Vi skulle arbejde mere. For mindre.

Mange mistede deres jobs. Deres sikkerhed.

Der blev ikke længere brugt penge på udvikling og team-dage.

Pludselig kom der fokus på de små glæder. I stedet for at have en mercedes i indkørslen, blev det populært med minibilerne, der kunne køre langt på literen. I stedet for dyre, fine middage ude i byen blev vi hjemme og så Netflix – imens vi spiste Johan Bülow lakridser.

Genbrugsbølgen væltede ind over os, og i det hele taget det der med ikke at overforbruge blev et statussymbol i sig selv.

I stedet for at overforbruge vil vi i kontakt med vores indre. Hvad er vores idéer? Vores værdier? Vi vil definere os selv som de unikke mennesker vi er – og det vil vi også udtrykke med de ting, vi omgiver os med.

Måske du kender fænomenet “IKEA-hacks”, hvor man sætter sit eget præg på deres masseproducerede produkter. Et virkelig godt eksempel på, at man tager noget kommercielt og gør det til noget helt unikt.

Flere og flere begynder også at arbejde med deres spirituelle indre. Nu er det ikke længere forbeholdt healer-Benthe der siden midt 80’erne har healet folk i baglokalet til sin frisørsalon. Flere og flere uddanner sig til spirituelle coaches, og det er ikke længere et tabu at også virksomhedsledere benytter dig at holistisk ledelse og interesserer for de mere spirituelle områder. Tænk bare på Christian Stadil, som jo virkelig er frontrunner på det område.

Yoga, meditation, mindfullness og overvejelser omkring hvad (og hvem) vi spiser er vigtige emner. Selvkærlighed og omtanke for vores jord, vores dyr, vores børn og vores medmennesker

Flere og flere mennesker begynder at arbejde med deres tanker, følelser og værdier. Den personlige frihed er vigtigt. Frihed til at være den, man er. Udtrykke den de er.

Og det er det, vi skal ramme når vi kommunikerer. Og det er jo også det, den visuelle kommunikation og især design og print bærer præg af lige nu.

Også fontvalget peger i den retning – skrivefonte bliver brugt rigtig meget lige nu. Til overskrifter og logoudvikling. Til prints. Jeg har lavet et moodboard til dig, som viser nogle af de vigtigste font-retninger lige nu:

moodboard_1_pinterest

Fontene må meget gerne være unikke og håndtegnede. Eller de klassiske fonte bliver levende, fordi man lader noget “vokse” ud fra dem. Personligheden må gerne skinne igennem – det skal ikke være alt for perfekt.

Mange hilsner

Bettina

Vil du have mere inspiration? Om trends, tendenser og hvordan du laver visuel kommunikation med hjerte og mening? Så tilmeld dig mit nyhedsbrev: